Vereisky Georgy Semyonovich
(b. 1886 Proskurov, Podolsk guberniya – d. 1962 Leningrad)
Graphic artist, etcher, lithographer
1895–1904 – Attended the studio of Ye. Shreider in Kharkov.
1905 – Began law studies at Kharkov University. Later that year, visited Germany, Austria, and Italy.
1912 – Graduated from university.
1913–1916 – Studied at the New Art Studios in St. Petersburg under M. Dobuzhinsky, B. Kustodiev, A. Ostroumova-Lebedeva, Ye. Lansere. Took part in exhibitions beginning in 1904. Member of the World of Art and Four Arts societies.
1918–1921 – Assistant curator of the Hermitage’s engravings collection.
1921–1930 – Curator of the above-mentioned collection.
1918–1919 – Taught at Baron Shtiglitz’s Central School of Technical Drawing in St. Petersburg and the Higher Photography and Photo Technique Institute.
1921–1923 – Taught at the Academy of Arts, and served as professor at Vkhutemas [Higher Art and Technical Studios] in Petrograd.
1922–1926 – Published five albums of lithographic portraits of famous artists.
1924 – Published The Village, an album of autolithography.
1949 – Elected full member of the Academy of Arts of the USSR.
1958 – Awarded a bronze medal at the Brussels World’s Fair.
He did not collect art as a professional collector does, rating works of art on the basis of their value and fame. Rather, he collected only that which served to meet his work-related needs at the present time, only the works of those artists who interested him at the given moment.
And so, for many years my father dreamt of obtaining a lithographic impression of Serov’s portrait of Leonid Andreyev. Was worried about the result, could not sleep. He impatiently flipped through a monograph on Serov in which this very rare lithograph could be found. When he finally saw this magnificent page with his own eyes, he was overjoyed. He even seemed to have gotten somewhat younger, and came up with the following topic for a short story:
“Some author ought to write about an eccentric man who has spent half a lifetime in search of a work of art which is supposed to make him young and strong again. The man overcomes tremendous difficulties, fails time and time again, and goes from hope to despair. But when fate smiles upon him and grants him what he has been searching for, he is already so old and frail that he dies from the shock!”
Orest Vereisky, “Reminiscences about My Father”
Georgy Semyonovich Vereisky. Katalog vystavki k 100-letiyu so dnya rozhdeniya [catalogue of Exhibition Devoted to His 100th Birthday]. M.: lzobrazitelnoye iskusstvo, 1986. P. 5.
(1886, г. Проскуров Подольской губ. — 1962, Ленинград)
График, гравер, литограф
1895-1904 посещал студию Е. Шрейдера в Харькове.
1905 поступил на юридический факультет Харьковского университета. В том же году уехал за границу, посетил Германию,Австрию, Италию.
1912 закончил университет.
1913-1916 занимался в Новой художественной мастерской в Петербурге у М. Добужинского, Б. Кустодиева, А. Остроумовой-Лебедевой, Е. Лансере.
С 1904 участник выставок. Член обществ «Мир искусства» и «4 искусства».
1918-1921 помощник хранителя отделения гравюр Эрмитажа, 1921-1930 хранитель того же отделения.
1918 — 1919 преподавал в Центральном училище технического рисования барона А. Штиглица в Петербурге, Высшем институте фотографии и фототехники, 1921 — 1923 — в Академии художеств, профессор Вхутемаса в Петрограде.
1922 — 1926 выпустил пять альбомов литографированных портретов деятелей искусств.
1924 — альбом автолитографий «Деревня».
1949 избран действительным членом Академии художеств СССР.
1958 награжден бронзовой медалью Всемирной выставки в Брюсселе.
Коллекционировал он не как профессионал-коллекционер, который собирает произведения искусства, руководствуясь их ценностью и известностью.
Он собирал только то, что в это время особенно отвечало его сегодняшним задачам в работе, только произведения художников, увлекавших его в данный момент.
Так, много лет отец мечтал получить литографский оттиск серовского портрета Леонида Андреева. Страшно волновался, удастся ли, не спал ночей. Нетерпеливо листал монографию о Серове, где эта очень редкая литография воспроизведена.
Наконец, когда он стал обладателем этого действительно великолепного листа, восторгам не было конца. Казалось, он помолодел. Он даже придумал сюжет для рассказа: «Вот бы кго-нибудь из писателей написал про чудака, половину жизни посвятившего поискам произведения искусства, которое должно придать ему сил, сделать его вновь молодым.
Он преодолевает страшные препятствия, терпит неудачи, переходит от надежды к отчаянию. Но когда судьба дарует ему желаемое, он уже немощен и стар и погибает, не в силах перенести это потрясение!»
Георгий Семенович Верейский. Каталог выставки к 1ОО-летию со дня рождения. М. Изобразительное искусство, 1986. c. 5.